Statut Fundacji
Piła, dnia 14.03.2025 r.
STATUT FUNDACJI PN.
Akademia Rozwoju Pasji i Równych Szans „ARPiRS”
§ 1.
1. Fundacja pn. Akademia Rozwoju Pasji i Równych Szans „ARPiRS” (zwana dalej: „Fundacją”), została ustanowiona przez Radosława Szulca (Fundator) aktem notarialnym z dnia 14.03.2025 r., nr repertorium 805/2025 sporządzonym przez notariusza: Justyna Zbonik w Kancelarii Notarialnej w Pile, działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, postanowień niniejszego statutu, a także innych właściwych przepisów obowiązującego prawa.
2. Fundacja działa pod firmą: Akademia Rozwoju Pasji i Równych Szans „ARPiRS”. Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego, pieczęci, znaków organizacyjnych i odznak według wzorów ustalonych przez Zarząd Fundacji, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
3. Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
§ 2.
1. Siedzibą Fundacji jest miasto Piła.
2. Fundacja działania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Dla realizacji celów Fundacja może prowadzić swoją działalność także poza granicami kraju, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
4. Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
5. Fundacja ma osobowość prawną, może tworzyć ośrodki, biura, oddziały, filie i przedstawicielstwa w kraju i za granicą, a także nawiązywać współpracę i kontakty z podmiotami zagranicznymi. Decyzję w sprawach, o których mowa w zdaniu poprzedzającym podejmuje Zarząd w drodze uchwały podejmowanej zwykłą większością głosów wszystkich obecnych członków, przy czym dla ważności uchwały wymagana jest obecność większości członków Zarządu. Przy równej liczbie głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
6. Fundacja może także przystępować do spółek, fundacji, stowarzyszeń i spółdzielni. Decyzję w sprawach, o których mowa w zdaniu poprzedzającym podejmuje Zarząd w drodze uchwały podejmowanej zwykłą większością głosów wszystkich obecnych członków, przy czym dla ważności uchwały wymagana jest obecność większości członków Zarządu. Przy równej liczbie głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
§ 3.
Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy do spraw Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako minister właściwy ze względu na cele Fundacji. Każdego roku Fundacja składa ww. ministrowi sprawozdanie ze swej działalności za rok ubiegły. Sprawozdanie obejmuje okres roku kalendarzowego.
§ 4.
1. Celami Fundacji są:
1) działania w sektorach: kultury oraz dziedzictwa narodowego, edukacji i oświaty, a także pozaszkolnych form edukacji:
a) prowadzenie i promowanie nowoczesnych, innowacyjnych form edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych oraz seniorów,
b) kreowanie i rozpowszechnianie projektów szerzących równość, tolerancję oraz ideę interdyscyplinarności kultury,działalność artystyczną, kulturalną, edukacyjną i społeczną,
c) działalność szkoleniową, konsultacyjną i warsztatową,
d) realizację projektów artystycznych oraz widowiskowych,
e) skupianie wokół idei Fundacji szerokiego grona twórców, artystów, naukowców oraz działaczy z kraju i zza granicy,
f) organizowanie spotkań edukacyjnych, warsztatów, wykładów, sesji naukowych, konferencji, seminariów, webinariów oraz szkoleń internetowych,
g) prowadzenie działalności wydawniczej i dokumentacyjnej, w tym działalności filmowej, fonograficznej i archiwizacyjnej, a także gromadzenie i udostępnianie bazy danych na wszelkich nośnikach informacji,
h) promowanie różnych form edukacji kulturalnej, działań animacyjnych
i) i arteterapeutycznych,
j) aktywizację i promocję twórczości konkretnych grup docelowych,
k) animowanie nowych środowisk twórczych oraz utrzymywanie współpracy
z istniejącymi już środowiskami,
l) pozyskiwanie środków budżetowych lokalnych, krajowych, unijnych oraz sponsorów i darczyńców,
m) zakup materiałów, instrumentów i narzędzi do prowadzenia działalności edukacyjnej, kulturalnej i społecznej oraz fonograficznej, filmowej
i wydawniczej,
n) promowanie kreatywności i innowacyjności w edukacji,
o) tworzenie innowacyjnych programów edukacyjnych,
p) wspieranie dzieci, młodzieży i dorosłych w rozwoju osobistym i społecznym,
q) wspieranie rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych wykorzystując nowoczesne formy przekazu,
r) wspieranie rozwoju inicjatyw lokalnych,
s) tworzenie miejsc przyjaznych dla dzieci, młodzieży, dorosłych oraz rodzin do spędzania czasu wolnego,
t) organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży oraz dorosłych, w tym seniorów,
u) działanie wspomagające rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
v) działanie na rzecz dobroczynności,
w) edukacja i działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym,
x) edukacja i działalność na rzecz osób z niepełnosprawnościami,
y) prowadzenie działań edukacyjnych na różnych szczeblach kształcenia dzieci, młodzieży i dorosłych,
z) promowanie samorozwoju oraz upowszechnianie rozwoju edukacji,
aa) podnoszenie poziomu kształcenia dzieci i młodzieży oraz dorosłych,
bb) popularyzowanie idei kształcenia przez całe życie,
cc) prowadzenie działalności wspierającej rozwój edukacji i oświaty oraz wychowanie,
dd) edukacji nieformalnej, nauki, oświaty i wychowania oraz kultury,
ee) promocji i organizacji wolontariatu,
ff) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji,
gg) działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości,
hh) ekologii i ochrony zwierząt oraz dziedzictwa przyrodniczego,
ii) wyrównywanie szans osób w trudnej sytuacji życiowej,
jj) działania na rzecz osób niepełnosprawnych,
kk) podejmowanie działalności kulturalnej skierowanej do wszystkich,
ll) wspieranie oraz rozpowszechnianie twórczości artystycznej,
mm) aktywizowanie i pobudzanie świadomego uczestnictwa w kulturze poprzez wspieranie przedsięwzięć umożliwiających twórczą wymianę myśli,
nn) wzmacnianie postaw prospołecznych oraz wyrównywanie szans życiowych w szczególności w dostępie do kultury i edukacji kulturalnej,
oo) realizowanie działań podnoszących poziom dobrostanu grup
o ograniczonej sprawczości oraz wykluczonych społecznie,
pp) działania na rzecz ochrony zwierząt.
qq) działania w sektorach: polityki społecznej, aktywizacji zawodowej, rynku pracy, rozwoju zawodowego i szkoleń:
rr) inicjowanie i wspieranie działań w zakresie pomocy społecznej oraz profilaktyki społecznej, w tym przeciwdziałaniu dyskryminacji i wykluczeniu,
ss) pomoc osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych osób,
tt) wsparcie w zakresie poradnictwa zawodowego, doradztwa zawodowego, orientacji zawodowej, coachingu rozwojowego, mentoringu, rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz doradztwie psychologicznym,
uu) rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych, promocja zatrudnienia i aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy, zagrożonych utratą zatrudnienia lub pozostających w gorszym położeniu na rynku pracy poprzez podejmowanie działań zmierzających do podniesienia ich świadomości wartości i atrakcyjności na rynku pracy i w społeczeństwie,
vv) wspieranie zagadnień przedsiębiorczości, w tym rozwój przedsiębiorczości,
ww) działalność szkoleniowo-doradcza w zakresie poradnictwa zawodowego,
xx) pomoc osobom uzależnionym w rozwiązywaniu problemów związanych
z różnego rodzaju nałogami oraz w zaadoptowaniu się do życia w rodzinie i społeczeństwie,
yy) integracja społeczna i zawodowa grup zagrożonych wykluczeniem,
zz) pomoc w podniesieniu kwalifikacji zawodowych osób bezrobotnych oraz zagrożonych bezrobociem,
aaa) rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych,
bbb) prowadzenie wszechstronnych działań na rzecz młodzieży szczególnie zagrożonej patologią,
ccc) prowadzenie wszechstronnych działań na rzecz osób młodocianych ukierunkowanych na aktywizację zawodową,
ddd) stworzenie szans osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym na integrację społeczną i zawodową poprzez: pomoc psychologiczną, edukację społeczną i zawodową oraz aktywizację zawodową,
eee) promocja zatrudnienia i aktywizacja osób pozostających bez pracy oraz zagrożonych zwolnieniem, a także osób zagrożonych wykluczeniem zawodowym,
fff) promocja nauki i przedsiębiorczości szczególnie wśród dzieci i młodzieży oraz osób w grupie wiekowej „50+”,
ggg) podnoszenie standardów jakości życia w społeczeństwie poprzez promowanie idei work-life integration poprzez zwiększanie świadomości społecznej w tym zakresie oraz promowanie działań związanych z budowaniem efektywności,
hhh) promocja i organizacja wolontariatu,
iii) działania na rzecz osób z niepełnosprawnościami,
jjj) realizacja działań i projektów z zakresu przeciwdziałania uzależnieniom
i patologiom społecznym,
kkk) działania aktywizacyjne na rzecz osób starszych,
lll) działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
mmm) działalność na rzecz seniorów,
nnn) podejmowanie działań na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym w zakresie aktywizacji zawodowej tychże osób mającej na celu przeciwdziałanie bezrobociu, ubóstwu, marginalizacji społecznej, przemocy,
ooo) działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
ppp) promocja i rozpowszechnianie idei samozatrudnienia.
2) działania w sektorach: sportu, turystyki i rekreacji:
a) wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu w społeczeństwie,
b) promowanie i działanie na rzecz rozwoju sportu polskiego,
c) promowanie i rozwój zdrowego trybu życia i aktywności sportowej,
d) przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym,
e) organizowanie imprez sportowych i integracyjnych,
f) promowanie współpracy organizacji administracji rządowej i samorządowej oraz podmiotów gospodarczych z organizacjami zajmującymi się kulturą fizyczną lub sportem,
g) działalność charytatywna,
h) pozyskiwanie środków finansowych i przeznaczanie ich na prowadzenie działalności statutowej Fundacji,
i) inicjowanie i organizowanie działań społecznych na rzecz wzrostu znaczenia rekreacji ruchowej,
j) promowanie zdrowego trybu życia oraz krzewienie kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży, dorosłych, osób starszych oraz osób niepełnosprawnych,
k) zachęcanie lokalnej społeczności do aktywnych form wypoczynku,
w szczególności takich jak fitness, sporty siłowe, sporty walki, bieganie, nordic walking, jazda rowerem, inne sporty itp.
l) wspieranie lokalnej turystyki, a także propagowanie krajoznawstwa
i pielęgnacja lokalnego dziedzictwa kulturowego,
m) promowanie działań w obszarze ochrony zdrowia wśród ogółu społeczeństwa,
n) organizowanie zajęć sportowych, zawodów i imprez rekreacyjnych, festynów, eventów, a także powadzenie działalności sportowej w celu rozwoju sprawności fizycznej i umysłowej dzieci, osób starszych, osób niepełnosprawnych, dorosłych itp.,
o) promowanie i wspieranie talentów,
p) aktywizowanie i integrowanie środowiska lokalnego,
q) inicjowanie i wspieranie działań na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów społecznych,
r) działalność na rzecz kultury fizycznej i sportu dla wszystkich, w tym również seniorów,
s) działalność na rzecz promocji i popierania aktywnego stylu życia,
t) wdrażanie nowatorskich metod i form podnoszenia poziomu sprawności fizycznej ludzi w różnym okresie życia,
u) edukacja przez wspieranie postaw prozdrowotnych,
v) działanie na rzecz osób niepełnosprawnych i seniorów.
w) propagowanie sportu, rekreacji ruchowej i zdrowego trybu życia,
x) upowszechnianie kultury fizycznej, sportu, wiedzy na temat zdrowego trybu życia oraz treningu sportowego,
y) organizowanie czasu wolnego dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych poprzez angażowanie do rywalizacji sportowej,
z) integracja pokoleń poprzez wspólne uczestniczenie w zawodach sportowych,
aa) ochrona i promocja zdrowia.
2. Fundacja w zakresie celów i sposobów ich realizacji określonych odpowiednio w ust. 1 i 3, może prowadzić odpłatną lub nieodpłatną działalność pożytku publicznego, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Przychód z działalności pożytku publicznego służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego.
3. Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
a) Organizacja i prowadzenie zajęć edukacyjnych, profilaktycznych i rozwojowych na rzecz dzieci, młodzieży i dorosłych;
b) Prowadzenie: warsztatów, szkoleń, kursów, obozów, półkolonii, rajdów, wycieczek, wykładów, konferencji, imprez edukacyjnych i sportowych, akcji społecznych, pokazów, festynów, imprez plenerowych, koncertów, występów, recitali, projekcji filmowych, konkursów, rożnych form aktywności sportowej, rekreacyjnej, kulturalnej, edukacyjnej, zawodowej dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych, w tym osób starszych i niepełnosprawnych;
c) Organizowanie, prowadzenie w różnych formach inicjatyw promujących edukację, naukę, kulturę i sztukę oraz sport, kulturę fizyczną i edukację zawodową wynikających z celów statutowych;
d) Zapobieganie patologiom społecznym poprzez stwarzanie zainteresowań aktywnymi formami wypoczynku;
e) Wspieranie osób szczególnie uzdolnionych;
f) Aktywizację i organizację pozaszkolnych form integracji dzieci, młodzieży oraz dorosłych w zakresie rozwoju inicjatyw edukacyjnych, psychospołecznych i ekonomicznych (warsztaty, zajęcia terapeutyczne, grupy terapeutyczne, grupy wsparcia);
g) Współpraca z jednostkami oświatowym i w zakresie organizacji zajęć z wychowania fizycznego oraz zajęć sportowych;
h) Organizowanie i prowadzenie działalności edukacyjnej, kulturalnej i prosportowej;
i) Wspieranie osób promujących aktywny i prospołeczny styl życia;
j) Wspieranie działań na rzecz tolerancji i integracji ze środowiskiem osób niepełnosprawnych;
k) Współpracę z instytucjami państwowymi, samorządowymi i pozarządowymi, sektorem gospodarczym i mediami;
l) Pomoc w powrocie na rynek pracy osobom długotrwale wykluczonym;
m) Finansowanie wszelkich inicjatyw zgodnych z celami fundacji;
n) Współpraca z innymi instytucjami i organizacjami;
o) Prowadzenie poradnictwa specjalistycznego, poradnictwa zawodowego, doradztwa zawodowego, coachingu i mentoringu ds. Rozwoju;
p) Organizacja warsztatów aktywizacyjnych;
q) Indywidualne i grupowe zajęcia/warsztaty z doradztwa zawodowego, coachingi i mentoringu;
r) Organizacja imprez rekreacyjno-turystycznych oraz kulturalnych dla wszystkich;
s) Organizowanie zbiórek pieniężnych i rzeczowych;
t) Działania kulturalne z zakresu kultury popularnej, jak i klasycznej (pikniki, koncerty, wyjazdy kulturalne);
u) Prowadzenie działań, organizacji i projektów na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
w szczególności w zakresie warsztatów, szkoleń, pomocy poradnictwa zawodowego;
v) Współpraca z instytucjami rządowymi oraz organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie objętym celami Fundacji, osobami fizycznymi i prawnymi, inicjatywami obywatelskimi wykazującymi zainteresowanie celami Fundacji;
w) Wykorzystanie w swej działalności Internetu, filmu, multimediów i innych nowoczesnych i innowacyjnych środków przekazu;
x) Popularyzację wiedzy z zakresu zdrowego odżywiania oraz ochrony zdrowia, ekologii, sportu;
y) Organizowanie i udział w imprezach sportowych, integracyjnych, rekreacyjnych oraz kulturalnych oraz upowszechnianie wszelkich form aktywnego wypoczynku;
z) Tworzenie i realizację projektów oraz programów zbieżnych z celami Fundacji;
aa) Współpracę z administracją rządową, samorządową, sektorem organizacji pozarządowych, przedsiębiorstwami oraz społecznością związaną z rozwojem edukacji, polityki społecznej, promocji zdrowia i sportu, kultury i sztuki oraz rynu pracy i gospodarki;
bb) Udzielanie pomocy i wsparcia młodym artystom służącym rozwojowi życia kulturalnego;
cc) Organizowanie zbiórek pieniężnych i pozyskiwanie sponsorów krajowych i zagranicznych dla wsparcia przedsięwzięć w zakresie objętym działalnością Fundacji;
dd) Monitorowanie Programów Unii Europejskiej oraz innych programów pomocowych pod kątem możliwości ich realizacji;
ee) Organizowanie i wspieranie edukacji, głównie w zakresie edukacji artystycznej przyczynianie się do rozwoju gospodarki Rzeczpospolitej Polskiej oraz budowanie społeczeństwa obywatelskiego i społeczeństwa informacyjnego;
ff) Kształtowanie postaw obywatelskich oraz propagowanie znajomości ekonomicznych mechanizmów rynkowych;
gg) Działanie na rzecz trwałego i zrównoważonego rozwoju Polski.
§ 5.
1. Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie: 2.000,00 zł (słownie: dwa tysiące złotych) oraz inne mienie (ruchomości, nieruchomości, środki finansowe i inne prawa majątkowe) nabyte przez Fundację w toku jej działania.
2. W skład majątku Fundacji, o którym mowa w § 5 ust. 1, wchodzi kwota 1.000,00 zł (słownie: jeden tysiąc złotych) przeznaczona na działalność gospodarczą Fundacji.
§ 6.
1. Dochody Fundacji pochodzą w szczególności z:
1) darowizn, spadków, zapisów,
2) dotacji, subwencji oraz grantów,
3) dochodów ze zbiórek i imprez publicznych, loterii i innych podobnych akcji społecznych organizowanych przez Fundację lub na rzecz Fundacji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
4) dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego,
5) dochodów z działalności gospodarczej,
6) odsetek od lokat kapitałowych i papierów wartościowych,
7) innych wpływów dopuszczalnych przez obowiązujące przepisy prawa.
2. Dochody Fundacji pochodzące z dotacji, grantów, darowizn, subwencji, spadków i zapisów powinny być wykorzystane z poszanowaniem woli świadczeniodawców.
3. W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, jej Zarząd składa oświadczenie woli o przyjęciu spadku lub o odrzuceniu spadku.
4. Nadwyżkę przychodów nad kosztami działalności Fundacja przeznacza na działalność statutową. Fundacja nie może przeznaczać zysku albo nadwyżki bilansowej uzyskanych z wykonywanej działalności, do podziału między członków organów lub osoby w niej zatrudnione.
§ 7.
1. Organami Fundacji są:
1) Zarząd;
2) Rada Fundacji;
3) Rada Programowa, przy czym Rada Programowa nie jest obligatoryjnym organem Fundacji; decyzję w przedmiocie utworzenia (powołania) Rady Programowej podejmuje Fundator; w przypadku utworzenia (powołania) Rady Programowej, będzie ona działała na zasadach określonych w niniejszym statucie.
4) Rada Konsultacyjno-Doradcza, o której mowa w § 11.
2. Członkowie Zarządu, Rady Fundacji oraz Rady Programowej powoływani są na czas nieoznaczony.
§ 8.
1. W skład Rady Fundacji wchodzi od 2 do 5 członków, w tym każdorazowo co najmniej Przewodniczący Rady Fundacji i Wiceprzewodniczący Rady Fundacji. Członków Rady Fundacji powołuje i odwołuje Fundator. W przypadku śmierci Fundatora lub utraty pełnej zdolności do czynności prawnych przez Fundatora, wyboru oraz odwołania członków Rady Fundacji dokonuje Rada Programowa w drodze uchwały - w przypadku braku utworzenia (powołania) Rady Programowej przedmiotową kompetencję wykonuje urzędująca Rada Fundacji (w drodze uchwały).
2. Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał. Uchwały Rady Fundacji podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, chyba że statut lub obowiązujące przepisy prawa stanowią inaczej. W razie równości głosów, decyduje głos Przewodniczącego Rady Fundacji.
3. Zarząd Fundacji składa się z członków w liczbie od 1 do 5, w tym każdorazowo co najmniej Prezesa Zarządu. Członków Zarządu Fundacji powołuje i odwołuje Fundator. W przypadku śmierci Fundatora lub utraty pełnej zdolności do czynności prawnych przez Fundatora, wyboru oraz odwołania członków Zarządu Fundacji dokonuje Rada Programowa w drodze uchwały - w przypadku braku utworzenia (powołania) Rady Programowej przedmiotową kompetencję wykonuje urzędująca Rada Fundacji (w drodze uchwały).
4. Zarząd Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał. Uchwały Zarządu Fundacji podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej członków uprawnionych do głosowania, chyba że statut lub obowiązujące przepisy prawa stanowią inaczej. W razie równości głosów, decyduje głos Prezesa Zarządu.
5. Fundator może być członkiem Rady Fundacji albo członkiem Zarządu.
6. Rada Programowa składa się z członków w liczbie od 2 do 8. W skład Rady Programowej wchodzi każdorazowo Fundator (będący członkiem Rady Programowej dożywotnio), a także osoby fizyczne lub osoby prawne powołane do Rady Programowej przez Fundatora. Odwołania członków Rady Programowej dokonuje Fundator. Osoba prawna działa w Radzie Programowej przez swojego przedstawiciela. W przypadku śmierci Fundatora lub utraty pełnej zdolności do czynności prawnych przez Fundatora, członków Rady Programowej powołuje i odwołuje urzędująca Rada Programowa, w drodze uchwały podejmowanej większością 2/3 głosów, bez względu na liczbę obecnych członków Rady Programowej uprawnionych do głosowania.
7. Członkowie Zarządu oraz Rady Fundacji mogą być członkami Rady Programowej. Pierwsze posiedzenie Rady Programowej zwołuje Fundator, wskazując osobę pełniącą funkcję Przewodniczącego Rady Programowej.
8. Rada Programowa podejmuje decyzje w formie uchwał. Uchwały Rady Programowej podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej członków uprawnionych do głosowania, chyba że statut lub obowiązujące przepisy prawa stanowią inaczej. W razie równości głosów, decyduje głos Przewodniczącego Rady Programowej.
9. Członkostwo w Zarządzie oraz Radzie Fundacji ustaje z chwilą:
1) odwołania;
2) śmierci członka Zarządu lub członka Rady Fundacji;
3) utraty przez członka Zarządu lub członka Rady Fundacji pełnej zdolności do czynności prawnych;
4) rezygnacji członka Zarządu lub członka Rady Fundacji.
10. Rezygnacja z funkcji członka Zarządu lub członka Rady Fundacji powinna być złożona w formie pisemnej. Członkowie Zarządu oraz Rady Fundacji składają rezygnację do Fundatora (za pośrednictwem Prezesa Zarządu, chyba że rezygnacja dotyczy Prezesa Zarządu – w takiej sytuacji bezpośrednio do Fundatora).
11. Członkostwo w Radzie Programowej ustaje z chwilą:
5) odwołania;
6) śmierci członka Rady Programowej;
7) utraty przez członka Rady Programowej pełnej zdolności do czynności prawnych;
8) rezygnacji członka Rady Programowej.
12. Rezygnacja z funkcji członka Rady Programowej powinna być złożona w formie pisemnej. Członkowie Rady Programowej składają rezygnację do Zarządu.
13. W przypadku Zarządu jednoosobowego - do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji we wszystkich sprawach (w tym w sprawach majątkowych) uprawniony jest Prezes Zarządu działający samodzielnie. W przypadku Zarządu wieloosobowego - do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji we wszystkich sprawach (w tym w sprawach majątkowych) uprawniony jest Prezes Zarządu działający samodzielnie lub dwóch członków Zarządu działających łącznie.
§ 9.
1. Do kompetencji Zarządu Fundacji należy kierowanie działalnością i reprezentowanie Fundacji na zewnątrz, a także inne kompetencje zastrzeżone w niniejszym statucie oraz w obowiązujących przepisach prawa, w szczególności:
1) zarządzanie majątkiem Fundacji;
2) opracowywanie programów działalności Fundacji;
3) sporządzanie preliminarza wydatków;
4) sporządzanie rocznych sprawozdań (merytorycznego, finansowego) Fundacji (w tym podawanie ich do publicznej wiadomości i przedkładanie właściwemu ministrowi);
5) przyjmowanie darowizn, spadków, zapisów, subwencji, grantów i dotacji;
6) czuwanie nad rozwojem Fundacji, dbanie o wysoką jakość realizacji założeń programowych Fundacji;
7) poszukiwanie środków na działalność Fundacji;
8) prowadzenie działalności gospodarczej i podejmowanie decyzji z nią związanych;
9) ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji;
10) realizowanie celów Fundacji;
11) organizowanie działań służących realizacji celów Fundacji;
12) podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów Fundacji lub Fundatora.
2. Do zakresu działania Rady Fundacji (Rada Fundacji jest kolegialnym organem kontroli i nadzoru, odrębnym od Zarządu i niepodlegającym Zarządowi w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej i nadzoru) należy (poza innymi kompetencjami wynikającymi z obowiązujących przepisów prawa oraz postanowień niniejszego statutu):
1) kontrola działalności Fundacji pod względem celowości, prawidłowości i zgodności z obowiązującymi przepisami i postanowieniami Statutu;
2) badanie gospodarki finansowej Fundacji;
3) występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli i lustracji;
4) dokonywanie wyboru pełnomocnika do reprezentacji Fundacji w stosunkach i sporach pomiędzy Fundacją a członkiem Zarządu;
5) badanie i zatwierdzenie sprawozdań Fundacji, w tym sprawozdania merytorycznego i finansowego sporządzanego przez Zarząd Fundacji;
6) wyrażanie zgody na nabycie, zbycie lub obciążenie nieruchomości;
3. Rada Fundacji w celu wykonania swoich zadań jest uprawniona do:
1) żądania od członków Zarządu przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji;
2) żądania od członków Zarządu złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień.
4. Do zakresu działania Rady Programowej należy zajmowanie stanowiska w sprawach przedłożonych przez Zarząd lub Radę Fundacji, które dotyczą:
1) sposobów realizacji celów statutowych Fundacji;
2) organizowania działań służących realizacji celów statutowych Fundacji;
3) wieloletnich i rocznych programów działania Fundacji;
- a także inne kompetencje wskazane w statucie Fundacji.
§ 10.
1. Posiedzenia Zarządu są zwoływane przez Prezesa Zarządu co najmniej raz w roku. Zawiadomienie o posiedzeniu Zarządu (wskazujące na termin, miejsce i porządek obrad) Prezes Zarządu przesyła pozostałym członkom Zarządu pisemnie (na uprzednio wskazany przez członka Zarządu adres do doręczeń) lub za pośrednictwem poczty elektronicznej (na uprzednio wskazany przez członka Zarządu adres e-mail do doręczeń) na co najmniej 7 dni przed planowanym terminem posiedzenia.
2. Prezes Zarządu jest zobowiązany zwołać posiedzenie Zarządu także na żądanie: innego członka Zarządu, Rady Fundacji, Rady Programowej, Rady Konsultacyjno-Doradczej lub Fundatora. Żądanie, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym musi zawierać co najmniej proponowany porządek obrad. Prezes Zarządu jest zobowiązany do zwołania posiedzenia Zarządu w terminie jednego miesiąca od dnia, w którym zostało złożone żądanie, o którym mowa w zdaniach poprzedzających. W przypadku nie dopełnienia przez Prezesa Zarządu obowiązku zwołania posiedzenia Zarządu, uprawnienie do zwołania posiedzenia przysługuje osobie (organowi), która (który) żądał zwołania posiedzenia Zarządu.
3. Posiedzenie Zarządu może się odbywać przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, przy czym wszyscy członkowie Zarządu muszą wyrazić zgodę na odbycie posiedzenia w tym trybie (co najmniej w formie dokumentowej). Wykorzystanie środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość na posiedzeniach Zarządu odbywa się przy zapewnieniu co najmniej:
1) transmisji obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
2) dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której członek Zarządu może wypowiadać się w toku obrad;
3) wykonywania osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu przed lub w toku posiedzenia.
4. Przebieg posiedzenia Zarządu Fundacji musi zostać utrwalony w protokole podpisanym przez wszystkich biorących w nim udział członków Zarządu Fundacji. W sytuacji, o której mowa w ust. 3, osoba sporządzająca protokół z posiedzenia Zarządu, odnotowuje w treści protokołu okoliczność uczestnictwa członka w posiedzeniu przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość – w takiej sytuacji, protokół nie musi być podpisany przez członka biorącego udział w posiedzeniu przy użyciu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
5. Posiedzenia Rady Fundacji zwoływane są przez Przewodniczącego Rady Fundacji co najmniej raz w roku. Zawiadomienie o posiedzeniu Rady Fundacji (wskazujące na termin, miejsce i porządek obrad) Przewodniczący Rady Fundacji przesyła pozostałym członkom Rady Fundacji pisemnie (na uprzednio wskazany przez członka Rady Fundacji adres do doręczeń) lub za pośrednictwem poczty elektronicznej (na uprzednio wskazany przez członka Rady Fundacji adres e-mail do doręczeń) na co najmniej 7 dni przed planowanym terminem posiedzenia.
6. Przewodniczący Rady Fundacji jest zobowiązany zwołać posiedzenie Rady Fundacji także na żądanie: innego członka Rady Fundacji, Prezesa Zarządu Fundacji, Rady Programowej, Rady Konsultacyjno-Doradczej lub Fundatora. Żądanie, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym musi zawierać co najmniej proponowany porządek obrad. Przewodniczący Rady Fundacji jest zobowiązany do zwołania posiedzenia Rady Fundacji w terminie jednego miesiąca od dnia, w którym zostało złożone żądanie, o którym mowa w zdaniach poprzedzających. W przypadku nie dopełnienia przez Przewodniczącego Rady Fundacji obowiązku zwołania posiedzenia Rady Fundacji, uprawnienie do zwołania posiedzenia przysługuje osobie (organowi), która (który) żądał zwołania posiedzenia Rady Fundacji.
7. Posiedzenie Rady Fundacji może się odbywać przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, przy czym wszyscy członkowie Rady Fundacji muszą wyrazić zgodę na odbycie posiedzenia w tym trybie (co najmniej w formie dokumentowej). Wykorzystanie środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość na posiedzeniach Rady Fundacji odbywa się przy zapewnieniu co najmniej:
1) transmisji obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
2) dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której członek Rady Fundacji może wypowiadać się w toku obrad;
3) wykonywania osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu przed lub w toku posiedzenia.
8. Przebieg posiedzenia Rady Fundacji musi zostać utrwalony w protokole podpisanym przez wszystkich biorących w nim udział członków Rady Fundacji. W sytuacji, o której mowa w ust. 7, osoba sporządzająca protokół z posiedzenia Rady Fundacji, odnotowuje w treści protokołu okoliczność uczestnictwa członka w posiedzeniu przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość – w takiej sytuacji, protokół nie musi być podpisany przez członka biorącego udział w posiedzeniu przy użyciu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
9. Posiedzenia Rady Programowej zwoływane są przez Przewodniczącego Rady Programowej co najmniej raz w roku. Zawiadomienie o posiedzeniu Rady Programowej (wskazujące na termin, miejsce i porządek obrad) Przewodniczący Rady Programowej przesyła pozostałym członkom Rady Programowej pisemnie (na uprzednio wskazany przez członka Rady Programowej adres do doręczeń) lub za pośrednictwem poczty elektronicznej (na uprzednio wskazany przez członka Rady Programowej adres e-mail do doręczeń) na co najmniej 7 dni przed planowanym terminem posiedzenia.
10. Przewodniczący Rady Programowej jest zobowiązany zwołać posiedzenie Rady Programowej także na żądanie: innego członka Rady Programowej, Prezesa Zarządu Fundacji, Rady Fundacji lub Fundatora. Żądanie, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym musi zawierać co najmniej proponowany porządek obrad. Przewodniczący Rady Programowej jest zobowiązany do zwołania posiedzenia Rady Programowej w terminie jednego miesiąca od dnia, w którym zostało złożone żądanie, o którym mowa w zdaniach poprzedzających. W przypadku nie dopełnienia przez Przewodniczącego Rady Programowej obowiązku zwołania posiedzenia Rady Programowej, uprawnienie do zwołania posiedzenia przysługuje osobie (organowi), która (który) żądał zwołania posiedzenia Rady Programowej.
11. Posiedzenie Rady Programowej może się odbywać przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, przy czym wszyscy członkowie Rady Programowej muszą wyrazić zgodę na odbycie posiedzenia w tym trybie (co najmniej w formie dokumentowej). Wykorzystanie środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość na posiedzeniach Rady Programowej odbywa się przy zapewnieniu co najmniej:
1) transmisji obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
2) dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której członek Rady Programowej może wypowiadać się w toku obrad;
3) wykonywania osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu przed lub w toku posiedzenia.
12. Przebieg posiedzenia Rady Programowej musi zostać utrwalony w protokole podpisanym przez wszystkich biorących w nim udział członków Rady Programowej. W sytuacji, o której mowa w ust. 11, osoba sporządzająca protokół z posiedzenia Rady Programowej, odnotowuje w treści protokołu okoliczność uczestnictwa członka w posiedzeniu przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość – w takiej sytuacji, protokół nie musi być podpisany przez członka biorącego udział w posiedzeniu przy użyciu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
13. Zarząd, Rada Fundacji oraz Rada Programowa mogą podejmować uchwały poza posiedzeniami (w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej), przy czym podjęcie uchwały poza posiedzeniem tych organów wymaga każdorazowo wyrażenia przez wszystkich członków danego organu uprawnionych do głosowania zgody na podjęcie uchwały w tym trybie (co najmniej w formie dokumentowej). Zarządzenie głosowania w trybie, o którym mowa w niniejszym ustępie należy do kompetencji:
1) w przypadku Zarządu – Prezesa Zarządu,
2) w przypadku Rady Fundacji – Przewodniczącego Rady Fundacji,
3) w przypadku Rady Programowej – Przewodniczącego Rady Programowej.
14. W przypadku podejmowania uchwały w trybie określonym w ust. 13, projekt uchwały wraz z ewentualnymi materiałami, osoba zarządzająca głosowanie w tym trybie, przekazuje członkom danego organu władzy Fundacji w dowolny sposób (w tym pocztą/przesyłką kurierską – na wskazany przez członka adres do doręczeń, lub pocztą elektroniczną – na wskazany przez członka adres e-mail do doręczeń) na co najmniej 7 dni (bieg terminu rozpoczyna się w dniu przekazania projektu uchwały wraz z materiałami) przed ostatecznym terminem głosowania uchwały.
15. Głosowanie uchwały w trybie, o którym mowa w ust. 13, odbywa się w ten sposób, że członkowie organu władzy Fundacji, oddają głos:
1) składając podpis na odrębnych jednobrzmiących egzemplarzach uchwały - dopuszcza się opatrzenie uchwały, o której mowa w niniejszym ustępie kwalifikowanym podpisem elektronicznym, o którym mowa w art. 781 Kodeksu cywilnego;
2) przekazując informację o sposobie głosowania (tj. o oddaniu głosu „za”, „przeciw” lub głosie „wstrzymującym się”) co najmniej w formie dokumentowej (np. w formie wiadomości e-mail).
16. Członek organu władzy Fundacji powinien niezwłocznie, nie później jednak niż przed upływem ostatecznego terminu głosowania uchwały, przekazać osobie zarządzającej głosowanie w tym trybie, informację o oddanym przez siebie głosie [tj. przekazać podpisany egzemplarz uchwały (ust. 15 lit. a) lub przekazać informację o sposobie głosowania wyrażoną co najmniej w formie dokumentowej (ust. 15 lit. b)].
17. Osoba zarządzająca głosowanie w trybie, o którym mowa ust. 13, niezwłocznie po przeprowadzeniu głosowania (nie później jednak niż na najbliższym posiedzeniu danego organu władzy Fundacji):
1) przekazuje pozostałym członkom danego organu informację o podjęciu bądź niepodjęciu danej uchwały;
2) sporządza oraz podpisuje ostateczny dokument uchwały, w którym zaznacza sposób głosowania poszczególnych członków danego organu władzy Fundacji – załączniki do uchwały stanowią dokumenty oraz inne materiały dotyczące zarządzenia głosowania w tym trybie (potwierdzające prawidłowość jego przeprowadzenia), a także wskazujące na sposób głosowania (w tym sposób oddania głosu) przez danego członka organu władzy Fundacji.
18. Głosowanie w trybie określonym w ust. 13 nie może być przeprowadzone w sytuacji, gdy zgodnie z przepisami obowiązującego prawa lub postanowieniami statutu, wymagane jest przeprowadzenie głosowania tajnego.
§ 11.
1. Rada Konsultacyjno-Doradcza jest organem Fundacji składającym się ze wszystkich osób zatrudnionych w Fundacji (z zastrzeżeniem ust. 2). Przez osoby zatrudnione w Fundacji rozumie się osoby, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Zarząd Fundacji jest zobowiązany do prowadzenia listy osób zatrudnionych w Fundacji będących członkami Rady Konsultacyjno-Doradczej). Członkostwo w Radzie Konsultacyjno-Doradczej uzyskuje się automatycznie z chwilą nawiązania stosunku prawnego stanowiącego podstawę zatrudnienia w Fundacji. Członkostwo w Radzie Konsultacyjno-Doradczej ustaje automatycznie z chwilą rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku prawnego stanowiącego podstawę zatrudnienia w Fundacji (bez względu na przyczynę).
2. W przypadku, gdy liczba osób zatrudnionych w Fundacji przekroczy 10 osób, Rada Konsultacyjno-Doradcza będzie składała się z co najmniej 3-członków (nie więcej jednak niż 10 członków). Pierwszych i kolejnych członków Rady Konsultacyjno-Doradczej powołuje i odwołuje zebranie osób zatrudnionych w Fundacji (dalej jako: „Zebranie”; osoby zatrudnione – w rozumieniu art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej) w drodze uchwały podejmowanej zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania (spośród kandydatów wskazanych przez osoby zatrudnione w Fundacji – każdej osobie zatrudnionej w Fundacji przysługuje prawo do wskazania jednego kandydata podczas Zebrania). Członkowie Rady Konsultacyjno-Doradczej są powoływani na czas nieoznaczony. Osoba zatrudniona w Fundacji niebędąca członkiem Rady Konsultacyjno-Doradczej powołanej na zasadach określonych w niniejszym ustępie może uczestniczyć w posiedzeniach Rady Konsultacyjno-Doradczej bez prawa głosu.
3. Do czasu powołania Rady Konsultacyjno-Doradczej w sposób opisany w ust. 2, Rada Konsultacyjno-Doradcza działa na zasadach określonych w ust. 1. W przypadku, gdy po powołaniu Rady Konsultacyjno-Doradczej w trybie określonym w ust. 2, liczba osób zatrudnionych w Fundacji ulegnie zmniejszeniu, a w konsekwencji nie będzie przekraczać 10 osób, Rada Konsultacyjno-Doradcza powołana w trybie określonym w ust. 2 ulega automatycznemu rozwiązaniu – w takiej sytuacji Rada Konsultacyjno-Doradcza będzie działała na zasadach określonych w ust. 1.
4. Zebranie:
1) w celu powołania pierwszych członków Rady Konsultacyjno-Doradczej (w trybie określonym w ust. 2) jest zobowiązany zwołać Prezes Zarządu Fundacji, w terminie jednego miesiąca od dnia, w którym liczba osób zatrudnionych w Fundacji przekroczyła 10 osób; w przypadku niedopełnienia przez Prezesa Zarządu obowiązku zwołania Zebrania, uprawnienie do zwołania Zebrania przysługuje Przewodniczącemu Rady Fundacji;
2) w celu powołania nowych członków Rady Konsultacyjno-Doradczej (w miejsce członków odwołanych lub członków, których członkostwo wygasło w konsekwencji zdarzeń określonych w ust. 6), zwołuje Prezes Zarządu Fundacji z własnej inicjatywy lub na wniosek Przewodniczącego Rady Fundacji, Przewodniczącego Rady Programowej lub co najmniej 3 osób zatrudnionych w Fundacji (wniosek o zwołanie musi zawierać co najmniej proponowany porządek obrad); Prezes Zarządu jest zobowiązany do zwołania Zebrania w terminie 14 dni od dnia, w którym został złożony wniosek; w przypadku niedopełnienia przez Prezesa Zarządu obowiązku zwołania Zebrania, uprawnienie do zwołania Zebrania przysługuje osobie (osobom), która (które) wnioskowała (wnioskowały) o zwołanie Zebrania.
5. Zawiadomienie o Zebraniu każdorazowo musi zawierać wskazanie na termin, miejsce i porządek obrad). Zawiadomienie należy przekazać wszystkim osobom zatrudnionym w Fundacji pisemnie (na uprzednio wskazany przez osobę zatrudnioną adres do doręczeń) lub za pośrednictwem poczty elektronicznej (na uprzednio wskazany przez osobę zatrudnioną adres e-mail do doręczeń) lub poprzez wywieszenie zawiadomienia w siedzibie Fundacji (w ogólnodostępnym, widocznym miejscu).
6. Członkostwo w Radzie Konsultacyjno-Doradczej powołanej w trybie określonym w ust. 2, ustaje z dniem:
a) odwołania przez Zebranie;
b) złożenia rezygnacji przez członka Rady Konsultacyjno-Doradczej (złożenie rezygnacji wymaga zachowania formy pisemnej; rezygnacje składa się na ręce Prezesa Zarządu);
c) śmierci członka Rady Konsultacyjno-Doradczej;
d) utraty przez członka Rady Konsultacyjno-Doradczej pełnej zdolności do czynności prawnych;
e) ograniczenia zdolności do czynności prawnych członka Rady Konsultacyjno-Doradczej;
f) rozwiązania lub wygaśnięcia (bez względu na przyczynę) stosunku prawnego stanowiącego podstawę zatrudnienia członka w Fundacji.
7. Członkowie Rady Konsultacyjno-Doradczej (działającej na zasadach określonych w ust. 1 i 2) pełnią swoje funkcje społecznie.
8. Rada Konsultacyjno-Doradcza (działająca na zasadach określonych w ust. 1 i 2) obraduje na posiedzeniach. Posiedzenia odbywają się nie rzadziej niż raz roku. Posiedzenia zwoływane są przez Prezesa Zarządu Fundacji z własnej inicjatywy lub na wniosek Przewodniczącego Rady Fundacji, Przewodniczącego Rady Programowej lub co najmniej 2 osób zatrudnionych w Fundacji (wniosek o zwołanie musi zawierać co najmniej proponowany porządek obrad). Prezes Zarządu jest zobowiązany do zwołania posiedzenia w terminie 14 dni od dnia, w którym został złożony wniosek. W przypadku niedopełnienia przez Prezesa Zarządu obowiązku zwołania posiedzenia, uprawnienie do zwołania posiedzenia przysługuje osobie (osobom), która (które) wnioskowała (wnioskowały) o zwołanie posiedzenia. Zawiadomienie o posiedzeniu Rady Konsultacyjno-Doradczej, każdorazowo musi zawierać wskazanie na termin, miejsce i porządek obrad. Zawiadomienie należy przekazać:
1) w przypadku Rady Konsultacyjno-Doradczej działającej na zasadach określonych w ust. 1– wszystkim osobom zatrudnionym w Fundacji: pisemnie (na uprzednio wskazany przez osobę zatrudnioną adres do doręczeń) lub za pośrednictwem poczty elektronicznej (na uprzednio wskazany przez osobę zatrudnioną adres e-mail do doręczeń) lub poprzez wywieszenie zawiadomienia w siedzibie Fundacji (w ogólnodostępnym, widocznym miejscu);
2) w przypadku Rady Konsultacyjno-Doradczej działającej na zasadach określonych w ust. 2:
a) wszystkim osobom zatrudnionym w Fundacji: poprzez wywieszenie zawiadomienia w siedzibie Fundacji (w ogólnodostępnym, widocznym miejscu);
b) członkom Rady Konsultacyjno-Doradczej: pisemnie (na uprzednio wskazany przez członka adres do doręczeń) lub za pośrednictwem poczty elektronicznej (na uprzednio wskazany przez członka adres e-mail do doręczeń).
9. Posiedzeniom Rady Konsultacyjno-Doradczej (działającej na zasadach określonych w ust. 1 i 2) przewodniczy wybierany spośród jej członków Przewodniczący Posiedzenia Rady (każdy z członków Rady Konsultacyjno-Doradczej może wskazać jednego kandydata na Przewodniczącego Posiedzenia Rady). Wyboru dokonuje się w drodze uchwały Rady Konsultacyjno-Doradczej. Do czasu wyboru Przewodniczącego Posiedzenia Rady, posiedzeniu przewodniczy najstarszy członek Rady Konsultacyjno-Doradczej. W przypadku braku możliwości dokonania wyboru Przewodniczącego Posiedzenia Rady w sposób opisany w niniejszym ustępie, posiedzeniu Rady Konsultacyjno-Doradczej przewodniczy najstarszy członek Rady Konsultacyjno-Doradczej. Przewodniczący Posiedzenia Rady wskazuje osobę pełniącą na danym posiedzeniu funkcję Protokolanta Posiedzenia Rady.
10. Rada Konsultacyjno-Doradcza (działająca na zasadach określonych w ust. 1 i 2) podejmuje decyzje (w tym wyraża stanowiska oraz opinie), w drodze uchwał. Uchwały Rady Konsultacyjno-Doradczej zapadają zwykłą większości głosów, w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
11. Z każdego posiedzenia Rady Konsultacyjno-Doradczej sporządzony jest protokół, zawierający przebieg posiedzenia, listę obecności i podjęte przez Radę Konsultacyjno-Doradczą uchwały. Protokół wraz z załącznikami akceptuje i podpisuje co najmniej Przewodniczący Posiedzenia Rady oraz Protokolant Posiedzenia Rady. Protokół wraz z załącznikami, przekazywane są każdorazowo do wiadomości Zarządowi Fundacji oraz Radzie Fundacji w terminie 7 dni od dnia odbycia posiedzenia Rady Konsultacyjno-Doradczej.
12. Do kompetencji Rady Konsultacyjno-Doradczej należy:
a) zapoznawanie się nie rzadziej niż raz w roku z wynikami działalności Fundacji oraz wyrażanie opinii w tym zakresie;
b) opiniowanie regulaminu pracy lub zasad organizacji pracy ustalanych przez Fundację oraz proponowanie zmian w tym zakresie;
c) opiniowanie planowanych działań Fundacji, w tym na rzecz reintegracji społecznej i zawodowej (w przypadku podjęcia przez Fundacją działań na rzecz reintegracji społecznej i zawodowej).
§ 12.
1. Członkowie Zarządu mogą pobierać wynagrodzenie z tytułu sprawowania swojej funkcji lub wykonywania innych działań na rzecz Fundacji.
2. Członkowie Zarządu nie mogą brać udziału w podejmowaniu decyzji w sprawach ich dotyczących a w szczególności opisanych w ust. 1.
3. Członkowie Zarządu mogą pozostawać z Fundacją w stosunku pracy, umów cywilnoprawnych lub wykonywać ją jako wolontariusze.
4. Wynagrodzenie członków Zarządu określa Rada Programowa - w przypadku gdy Rada Programowa nie zostanie utworzona (powołana), wynagrodzenie członków Zarządu określa Rada Fundacji.
5. Członkowie Rady Fundacji oraz Rady Programowej mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie. Decyzje w sprawach, o których mowa w zdaniu poprzedzającym podejmuje Fundator.
6. W przypadku śmierci Fundatora lub utraty pełnej zdolności do czynności prawnych przez Fundatora, kompetencje zastrzeżone w niniejszym statucie dla Fundatora (chyba, że z postanowień statutu wynika wprost inaczej), będą wykonywane przez Radę Programową (z wyjątkiem kompetencji do zasiadania w organach Fundacji) - w przypadku gdy Rada Programowa nie zostanie utworzona (powołana) przedmiotowe kompetencje będą wykonywane przez Radę Fundacji.
§ 13.
7. Fundacja dla realizacji jej celów statutowych może prowadzić działalność gospodarczą.
8. Fundacja prowadzi działalność gospodarczą na ogólnych zasadach, określonych w odrębnych przepisach.
9. Działalność gospodarcza może być prowadzona przez wyodrębnienie jednostki organizacyjnej Fundacji bądź bezpośrednio przez samą Fundację.
10. Działalność gospodarczą prowadzoną przez Fundację kieruje Zarząd lub powołany przez Zarząd kierownik utworzonej jednostki organizacyjnej na podstawie udzielanego przez Zarząd pełnomocnictwa.
11. Fundacja prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych i wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności statutowej.
12. Zarząd może powoływać i odwoływać kierowników jednostek organizacyjnych Fundacji, o których mowa w ust. 4
13. Przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację są następujące kategorie działalności sklasyfikowane w PKD:
1) Dział 16 - Produkcja wyrobów z drewna i korka, z wyłączeniem mebli; produkcja wyrobów ze słomy i materiałów używanych do wyplatania
PKD16.28.ZProdukcja pozostałych wyrobów z drewna oraz wyrobów z korka, słomy i materiałów używanych do wyplatania.
2) Dział 43 - Roboty budowlane specjalistyczne
PKD43.21.ZZ Wykonywanie instalacji elektrycznych,
PKD43.22.ZWykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych i klimatyzacyjnych,
PKD43.23.Z Montaż izolacji,
PKD43.32.ZZakładanie stolarki budowlanej,
PKD43.33.Z Posadzkarstwo; tapetowanie i oblicowywanie ścian.
3) Dział 58 - Działalność wydawnicza
PKD58.11.ZWydawanie książek,
PKD58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza, z wyłączeniem w zakresieoprogramowania.
4) Dział 59 - Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych
PKD59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych,
PKD59.12.Z Działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi,
PKD59.20.Z Działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych.
5) Dział 62 - Działalność związana z programowaniem, doradztwem w zakresie informatyki i działalności powiązane
PKD62.10.BPozostała działalność w zakresie programowania.
6) Dział 70 - Działalność central (head offices) oraz doradztwo związane z zarządzaniem
PKD70.20.ZPozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalnośgospodarczej i zarządzania.
7) Dział 73 - Działalność w zakresie reklamy, badania rynku i public relations
PKD73.11.Z Działalność agencji reklamowych,
PKD73.30.B Działalność pozostała w zakresie public relations i komunikacji.
8) Dział 74 - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna
PKD74.12.ZDziałalność w zakresie projektowania graficznego i komunikacji wizualnej,
PKD74.20.Z Działalność fotograficzna,
PKD74.91.Z Działalność rzeczników patentowych i działalność marketingowa.
9) Dział 82 - Działalność związana z administracyjną obsługą biura i pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej
PKD82.10.Z Działalność związana z administracyjną obsługą biura, włączając działalność wspomagającą,
PKD82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów,
PKD82.40.Z Pośrednictwo w zakresie działalności wspomagającej prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane,
PKD82.99.BDziałalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana.
10) Dział 84 - Administracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe ubezpieczenia społeczne
PKD84.12.Z Kierowanie działalnością usługową w zakresie ochrony zdrowia, edukacji, kultury oraz pozostałych usług społecznych,
PKD84.21.Z Sprawy zagraniczne.
11) Dział 85 - Edukacja
PKD85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych,
PKD85.52.ZPozostałe formy edukacji artystycznej,
PKD85.59.BKursy i szkolenia związane ze zdobywaniem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych,
PKD85.59.DPozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
PKD85.61.Z Pośrednictwo w zakresie prowadzenia kursów i korepetycji,
PKD85.69.Z Działalność wspomagająca edukację, gdzie indziej niesklasyfikowana.
12) Dział 90 - Działalność twórcza i działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych
PKD90.11.ZDziałalność literacka i działalność związana z komponowaniem muzyki,
PKD90.20.A Działalność artystyczna filharmonii, orkiestr i chórów,
PKD90.20.CPozostała działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych,
PKD90.31.ADziałalność centrów kultury, domów i ośrodków kultury, klubów i świetlic,
PKD90.39.ZPozostała działalność wspomagająca działalność twórczą i działalność związaną z wystawianiem przedstawień artystycznych.
13) Dział 93 - Działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna
PKD93.21.Z Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki,
PKD93.29.ADziałalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych w pomieszczeniach lub w innych miejscach o zamkniętej przestrzeni,
PKD93.29.BPozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana,
14. Jeżeli do prowadzenia działalności gospodarczej w danym zakresie wymagane jest pozwolenie Fundacja podejmie działalność w tym zakresie po jego uzyskaniu.
15. Fundacja dąży do spełnienia przesłanek bycia przedsiębiorstwem społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej.
16. Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy. Pierwszy rok obrotowy kończy się w dniu 31.12.2025 r.
17. Fundacja nie może:
1) udzielać pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do:
a) osób prawnych organizacyjnie powiązanych z Fundacją (w rozumieniu ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej);
b) osób zatrudnionych w Fundacji (w rozumieniu art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej, a zatem także od pracowników);
c) członków, w tym członków organów Fundacji;
d) osób, z którymi osoby wymienione w tiret ii. i iii., pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
2) przekazywać majątku na rzecz osób i podmiotów wymienionych w lit. a, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
3) wykorzystywać majątku na rzecz osób i podmiotów wymienionych w lit. a, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego;
4) nabywać towarów lub usług od:
a) osób prawnych organizacyjnie powiązanych z Fundacją (w rozumieniu ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej);
b) podmiotów, w których uczestniczą osoby, o których mowa w lit. a, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 14.
1. Zmiany statutu mogą być dokonane przez Radę Fundacji w drodze uchwały podjętej zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, przy czym zmiana statutu dokonana przez Radę Fundacji wymaga zatwierdzenia przez Fundatora. Zmiany statutu mogą dotyczyć celów Fundacji.
2. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku. Decyzję w przedmiocie likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundacji w drodze uchwały podejmowanej zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, przy czym decyzja w przedmiocie likwidacji wymaga zatwierdzenia przez Fundatora.
3. Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Rada Fundacji.
4. Majątek pozostały po likwidacji Fundacji, przekazuje się, z zastrzeżeniem treści art. 5 ust. 4 ustawy o fundacjach, instytucjom, których działalność odpowiada celom Fundacji, lub innym placówkom wskazanym przez Zarządu Fundacji.
5. Fundacja może się połączyć z inną fundacją i/lub stowarzyszeniem dla efektywnego realizowania swoich celów.
6. Połączenie z inną fundacją lub stowarzyszeniem nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
7. W sprawach połączenia z inną Fundacją decyzję podejmuje Rada Fundacji (w formie uchwały podejmowanej zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania), przy czym decyzja Rady Fundacji w przedmiocie połączenia Fundacji z inną fundacją wymaga zatwierdzenia przez Fundatora.